sobota, 4 czerwca 2016

Wyrok WSA w Gliwicach IV SAB/Gl 158/15

Skarga na bezczynność Wójta.

Od znajomego, który zajmuje się tym samym czym i ja, czyli zmuszeniem Wójtów do udostępnienia najważniejszych a skrzętnie ukrywanych informacji publicznych jakie Gmina posiada a mianowicie treści zawieranych umów, otrzymałem link do Wyroku w sprawie Jego skargi na bezczynność Wójta Gminy O.

Treść wniosku i żądania Wójta Gminy O. są identyczne z treścią mojego wniosku i żądaniami Wójta Gminy Szerzyny.

Skargi na bezczynność jeszcze nie wysłałem, choć mogę to uczynić w każdej chwili. Póki co, dałem Gotfrydowi ostatnią szansę, wysyłając Zażalenie na decyzję Wójta do SKO w Tarnowie. Jeśli SKO utrzyma w mocy decyzję Wójta, wtedy nie pozostanie mi nic innego jak złożyć Skargę do WSA w Krakowie.

Poniżej sentencja Wyroku oraz fragmenty Uzasadnienia.

Warto by było, żeby  Wójt, Sekretarz Gminy, Radca Prawny i kierownicy Gminnych Jednostek, którzy zwlekają ze spełnieniem żądania zawartego w moich wnioskach, zapoznały się z treścią tego wyroku w całości.


SENTENCJA
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Walentek Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 marca 2016 r. sprawy ze skargi M.P. na bezczynność Wójta Gminy O. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 
1) zobowiązuje Wójta Gminy O. do załatwienia wniosku skarżącego z dnia 12 października 2015 r., w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku; 
2) stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 
3) zasądza od Wójta Gminy O. na rzecz skarżącego kwotę 100 zł (słownie: sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

UZASADNIENIE
(fragmenty)
M.P. pismem z dnia 12 października 2015 r. przesłanym pocztą elektroniczną powołując się na art. 61 Konstytucji RP zwrócił się do Wójta Gminy O. o udostępnienie informacji publicznej żądając wszystkich umów zawartych przez Urząd Gminy O. począwszy od dnia objęcia stanowiska przez wójta Gminy O. od dnia złożenia wniosku. Jednocześnie wniósł, by udostępnione informacje zawierały takie informacje jak pełne dane podmiotu (bez anonimizacji), datę zawarcie umowy, okres obowiązywania, przedmiot umowy oraz wartość. M.P. wskazał, że wnioskowane informacje należy przesłać drogą elektroniczną na wskazany przez niego adres poczty.

………….Wójt Gminy O. stwierdził, że informacja objęta wnioskiem w zakresie wyżej wymienionym ma charakter informacji przetworzonej, z tego względu, że zostanie ona opracowana przy użyciu sił i środków na podstawie posiadanych przez urząd danych i oparta na podstawie kryteriów wskazanych przez stronę. Mając powyższe na względzie, Wójt Gminy O. w oparciu o art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 13 ust. 2 u.d.i.p. poprosił wnioskodawcę o wyjaśnienie w jakim uzyskanie informacji objętej wnioskiem jest szczególnie istotne dla interesu publicznego i wyznaczył stronie 14 dniowy termin do złożenia wyjaśnień we wskazanym zakresie pod rygorem wydania decyzji w przedmiotowej sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach….

Uwzględniając skargę na bezczynność Sąd orzeka na podstawie art. 149 p.p.s.a. Odnotować w tym miejscu przyjdzie, że treść art. 149 p.p.s.a. uległa zmianie od dnia 15 sierpnia 2015 r., na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2015 r., poz. 658), zwanej też "ustawą zmieniającą". Stosownie do art. 2 ustawy zmieniającej, przepisy art. 149 p.p.s.a. w nowym brzmieniu mają zastosowanie do postępowań wszczętych od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. od 15 sierpnia 2015 r.

W sprawach o udostępnienie informacji publicznej skarga na bezczynność przysługuje nie tylko w przypadku faktycznego "milczenia" podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji, ale również w sytuacji, gdy podmiot ten stwierdza, że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej lub nie podlega udostępnieniu. Wówczas Sąd zobligowany jest do rozpoznania skargi i rozstrzygnięcia, czy żądana informacja jest informacją publiczną i czy rzeczywiście wnioskodawca mógł skutecznie domagać się jej udostępnienia.

Bezczynność organu ma miejsce wówczas, gdy organ będąc właściwym w sprawie i zobowiązanym do podjęcia czynności, nie podejmuje jej w terminie określonym w przepisach prawa i w konsekwencji pozostaje w zwłoce. Skarga na bezczynność ma na celu spowodowanie wydania przez organ administracji publicznej oczekiwanego aktu lub podjęcia określonej czynności. Zatem, aby można było mówić o bezczynności organu należy przede wszystkim stwierdzić, że ciąży na nim wynikający z przepisów prawa obowiązek wszczęcia postępowania i podjęcia w nim stosownego rozstrzygnięcia (stosownej czynności), a dopiero później, iż obowiązku tego - w nakazanym terminie - organ nie wypełnia. Przy czym nawet likwidacja stanu bezczynności w toku postępowania sądowego nie zwalnia wojewódzkiego sądu administracyjnego z obowiązku rozpoznania skargi wniesionej na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. w zakresie oceny, czy bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Celem skargi na bezczynność organu administracji, jest doprowadzenie do wydania przez ten organ decyzji administracyjnej (lub innego aktu) w sprawie wszczętej żądaniem strony. Ponadto, sąd może orzec z urzędu albo na wniosek strony o wymierzeniu organowi grzywny w wysokości określonej w art. 154 § 6 lub przyznać od organu na rzecz skarżącego sumę pieniężną do wysokości połowy kwoty określonej w art. 154 § 6 (art. 149 § 2 p.p.s.a.).

W realiach rozpatrywanej skarżący wnioskiem z 12 października 2015 r. wniósł o udostępnienie wszystkich umów zawartych przez Urząd Gminy O. począwszy od dnia objęcia przez adresata wniosku stanowiska wójta Gminy O. do dnia złożenia wniosku. Jednocześnie skarżący wniósł, by udostępnione informacje zawierały takie informacje jak pełne dane podmiotu (bez anonimizacji), datę zawarcie umowy, okres obowiązywania, przedmiot umowy oraz wartość.
Jak wynika z akt administracyjnych oraz z odpowiedzi na skargę organ nie wezwał skarżącego do sprecyzowania wniosku poprzez wskazanie czy wnioskodawca żąda oryginałów, kserokopii, bądź też skanów umów, nie żądał również wyjaśnień jakich umów wniosek dotyczy (np. umów zawieranych w ramach ustawy o zamówieniach publicznych, umów o pracę).  

Mając na uwadze powyższe rozważania stwierdzić należy, że Wójt Gminy O. jako podmiot wykonujący zadania publiczne, zobowiązany był do rozpoznania wniosku skarżącego z dnia 12 października 2015 r. o udostępnienie informacji publicznej w przewidzianej prawem formie.

Link do Wyroku WSA w Gliwicach IV SAB/Gl 158/15

O Postanowieniach WSA w Krakowie, w niezakończonych jeszcze sprawach moich Skarg na bezczynność prezesów LKS “Olszynka” i UKS “Grom” napiszę wkrótce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz