niedziela, 14 lutego 2016

PETYCJA O REJESTR UMÓW W BIP

Lech Michalski
38-247 Ołpiny 185

Data: 14 luty 2016 r.

Grzegorz Gotfryd
Wójt Gminy Szerzyny

PETYCJA
o wprowadzenie przez Wójta Gminy Szerzyny
Rejestru Umów
w Biuletynie Informacji Publicznej

Szanowny Panie,
na podstawie artykułu 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., w trybie określonym w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. 2014.poz.1195) korzystając z konstytucyjnego prawa zgłaszania petycji, skarg i wniosków do organów administracji publicznej, niniejszym pismem wnoszę o rozbudowanie prowadzonego przez Wójta Gminy Szerzyny Biuletynu Informacji Publicznej poprzez zamieszczenie w nim Rejestru Umów, to jest powszechnie dostępnych zestawień w formie tabeli podlegającej bieżącej aktualizacji w okresie miesiąca i zawierającej podstawowe informacje o wszystkich zawieranych przez wszystkie komórki organizacyjne Urzędu Gminy Szerzyny. W tym rejestrze umów powinny się znaleźć następujące rubryki: (I) data zawarcia umowy, (II) przedmiot umowy, (III) dane podmiotu z którym zawarto umowę, (IV) wartość umowy, (V) okres obowiązywania, (VI) komórkę organizacyjną urzędu powiązaną z umową, (VII) numer NIP/REGON/KRS w przypadku przedsiębiorców.



Pragnę podkreślić, że udostępnienie takiego rejestru wpisywałoby się w ogólny nurt zwiększenia przejrzystości i jawności działania organów organów administracji, pozytywnie wpływałoby na relacje z mieszkańcami a także budowało zaufanie do osoby Wójta jako urzędnika szanującego zasady przejrzystości. Ostatecznie zapewniałoby pełniejszą realizację prawa do informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne, o którym stanowi art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Prawo do informacji publicznej w tak istotnej sferze, jak informacja na temat finansów publicznych, stanowi wykonanie fundamentalnego postanowienia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, tj. art.4, wedle którego każda władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Uniemożliwianie względnie utrudnianie obywatelom dostępu do tego rodzaju należy oceniać w kategoriach działań godzących w podstawy ustroju.

Systematyczne publikowanie Rejestru Umów w BIP wpłynie na jakość debaty publicznej, ponieważ zainteresowany obywatel będzie mógł w każdym przypadku sprawdzić oraz odnieść się do konkretnych wydatków publicznych. Pozwoli to również na uniknięcie w wielu przypadkach wątpliwości co do racjonalności wydatków oraz ich wysokości. Z tego też względu Rejestr winien zawierać informacje o wszystkich wydatkach dokonywanych przez Urząd Gminy Szerzyny.

Włączenie publikowania rejestru umów do działań systematycznych zmniejsza koszty działania administracji, usprawni pracę urzędników, którzy w takim przypadku nie będą musieć odpowiadać na składane coraz częściej przez obywateli wnioski, budując zaufanie obywatela do państwa, co jest elementem konstytucyjnego postulatu demokratycznego państwa prawa i może być również rozpatrywane w kategoriach tworzenia dobrych praktyk w administracji samorządowej.

Wiele Urzędów i to w dużych miastach opublikowało już takie rejestry umów. Przykładowo: Urząd Miasta w Warszawie, Szczecinie, Gdanisku, Gliwicach oraz Lubelski Urząd Wojewódzki, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski a także Rzecznik Praw Obywatelskich.

Wyroki sądowe potwierdzają brak przeszkód do publikowania takich danych, a wręcz jednoznacznie wskazują na obowiązek ich udostępnienia. Przytoczę tylko trzy takie wyroki, które uzasadniają niniejszą petycję.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 marca 2014 r. w sprawie sygn. akt II SAB/Wa 740/13 wobec Prezesa Rady Ministrów, w którego w uzasadnieniu wskazano: Zatem wskazana przez skarżącego informacja dotycząca umów zawartych w 2013 r. co do przedmiotu zamówienia , wartości umowy (netto, brutto), rodzaju, trwania umowy (od, do), daty zawarcia, nazwiska i imienia wykonawcy/osoby reprezentującej firmę/instytucję, nazwy firmy/instytucji, jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej i wymieniony miał prawo się o nią zwrócić.   

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 marca 2014 r. w sprawie sygn. akt II SAB Wa 693/13 wobec Ministra Spraw zagranicznych wskazał: Tak więc w zainteresowaniu skarżącego pozostało uzyskanie między innymi informacji o nazwach podmiotów-kontrahentów MSZ (komparycja umowy) oraz informacji o danych osób ze strony MSZ (imię i nazwisko) odpowiedzialnych za zawarcie danej umowy, w tym osób ja opiniujących. Uczynienie przez organ powyższych danych przedmiotem anonimizacji, bez zachowania formy decyzji, w sytuacji gdy dane te stanowią także żądaną informację - stanowi naruszenie przez organ ustawy o dostępie do informacji publicznej, na co trafnie wskazuje skarżący oraz uczestnik postępowania.

Aktualne orzecznictwo sądów wyraźnie wskazuje, że nie można z umów udostępnianych przez instytucje publiczne wyłączać imion i nazwisk.

Potwierdza to przykładowo wyrok NSA z dnia 4 lutego 2015 r. w sprawie sygn. akt I OSK 531/14: Odnosząc się do kwestii zanonimizowania udostępnionych informacji, Naczelny Sąd Administracyjny pragnie zaznaczyć, że dane o kontrahentach jednostki samorządu terytorialnego, takie jak imiona i nazwiska, podlegają udostępnieniu w trybie informacji publicznej - i nie podlegają wyłączeniu z uwagi na prywatność tych osób wskazaną w art. 5 ust. 2 u.d.d.i.p. (zob. Wyrok SN z dnia 11 grudnia 2014 r. I OSK 213/14 CBOSA).  Pogląd ten podzielony także przez skład orzekający w niniejszej sprawie jako odpowiadający funkcji instytucji dostępu do informacji publicznej pozwalającej przeciwdziałać takim patologią życia publicznego jak np. nepotyzm.   

Z powyższych względów niniejszy wniosek jest w pełni racjonalny i uzasadniony, a zatem zasługuje na pozytywne rozpatrzenie, o co niniejszym wnoszę.    

Przypominam, że ustawa o petycjach przewiduje publikację treści niniejszej petycji w BIP organu, do którego wpłynęła (art.8 u.o.p).  

Wyrażam zgodę na publikacje moich danych osobowych.

Z poważaniem


Lech Michalski   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz