piątek, 13 lutego 2015

Sprawozdania finansowe pełnomocników KW i KWW.

12-tego lutego otrzymałem z Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Tarnowie, informację przez telefon, że w najbliższy poniedziałek 16-tego lutego mija termin rozliczenia finansowego z kampani wyborczej do Samorządu Gminy, z jesieni 2014 r.

KWW “Strażanika Praw Obywatelskich” zarejestrowałem nie po to, żeby samemu kandydować a po to, żeby stworzyć możliwość ubiegania się o miejsce w radzie gminy każdemu chętnemu, niezależnie od poglądów politycznych, z pominieńciem osób wchodzących w skład miejscowej sitwy. Z okazji skorzystały tylko dwie osoby.

Jeśli idzie o “kasę” to nie gromadziłem funduszy. Nie brałem kredytów bankowych ani nie zaciągałem zobowiązań finansowych. Nie zakładałem więc konta bankowego, bo żadnen z tych dwóch kandydatów, nie miał zamiaru wydać ani złotówki na swoją kampanię wyborczą. Ani ja ani kandydaci nie drukowali broszur, plakatów czy też ulotek. Nie reklamowali się ani w radio ani w telewizji.

Jacek Satko, Komisarz Wyborczy w Tarnowie dnia 5 grudnia 2014 r. wydał stosowny Komunikat o terminie składania sprawozdań finansowych ale do mnie i zapewne innych pełnomocników, Komunikat nie dotarł. Prawdopodobnie ten Komunikat otrzymała Przewodnicząca GKW lub Sekretarz Gminy i miała obowiązek go upublicznić ale jakoś to im nie bardzo wyszło, bo wiadomość do mnie i znanych mi pełnomocników finansowych nie dotarła.


Dobrze, że w ostatniej chwili, dotarła wiadomość prosto z Delegatury, za pośrednictwem telefonu, bo za niezłożenie sprawozdania grozi grzywna lub kara pozbawienia wolności do lat dwóch. Ogólno-krajowe PKW, do dziś nie opublikowała wszystkich wyników głosowań ale kary nikt jak dotychczas nie poniosł.

W Komunikacie o którym mowa powyżej jest jeden interesujący punkt.
Punkt nr. 4
4. Złożone sprawozdania finansowe, na wniosek zainteresowanych podmiotów o których mowa w art. 144 § 7 Kodeksu wyborczego będą udostępniane do wglądu w siedzibie Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Tarnowie Al. Solidarności 5-9 piętro VII pokój 708.
A art.144 § 7 Kodeksu wyborczego stanowi:
§ 7. W terminie 30 dni, odpowiednio, od dnia ogłoszenia sprawozdania finansowego albo od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w art. 143 § 3 zdanie drugie:
1) partie polityczne,
2) komitety wyborcze, które brały udział w danych wyborach,
3) stowarzyszenia i fundacje, które w swoich statutach przewidują działania związane z analizą finansowania kampanii wyborczych
- mogą zgłaszać Państwowej Komisji Wyborczej lub komisarzom wyborczym umotywowane pisemne zastrzeżenia do sprawozdań finansowych komitetów wyborczych.

Tak więc będę miał okazję sprawdzić rozliczenie finansowe KWW “Samorządni Gminy Szerzyny” i w końcu dowiemy się, kto finansował broszurę “Sprawozdanie z działalności samorządu 2010-2014”. Jeśli pełnomocnik “Samorządnych” nie ujawni źródła finansowania tej broszury to powinien liczyć się z konsekwencjami.

Sprawozdanie finansowe liczące 4 strony formatu A4 złożyłem 13 lutego 2015 r. W moim przypadku, wpisałem nazwę komitetu, swoje imię i nazwisko i adres oraz wstawiłem  mnóstwo zer na wszystkich stronach i na końcu się podpisałem. Składanie takich sprawozdań przez KWW wystawiających kandydatów na radnych gminy, nie miałoby sensu gdyby nie to, że umożliwia sprawdzenie finansów Komitetów, które wystawiają kandydatów na Wójta i Radnych Rady Powiatu.  

  

3 komentarze:

  1. Kiedy będzie możliwość wglądu do sprawozdań?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Termin wglądu w sprawozdania zostanie podany przez Komisarza Wyborczego w Tarnowie w najbliższych 3 miesiącach.

      Tu link: http://tarnow.pkw.gov.pl/sprawozdania-finansowe-komitetow/sprawozdania-finansowe-komitetow-2014.html

      Usuń
  2. Interesujący post. Czekam na kolejne

    OdpowiedzUsuń