wtorek, 23 sierpnia 2016

Czy Dyrektor ZS w Czermnej udostępni skany umów z nauczycielem?

SKO w Tarnowie w składzie: Karol Lis, Marek Molczyk i Grzegorz Sypek po rozpatrzeniu mojego odwołania od decyzji Dyrektora ZS z Czermnej z dnia 19 lipca 2016 r. w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej  w zakresie skanu umowy o pracę Michała M. - nauczyciela zatrudnionego w ZS w Czermnej orzekło:
uchylić decyzję Dyrektor w całości i przekazać sprawę organowi do ponownego rozpatrzenia.


W uzasadnieniu SKO powołuje się na wyrok WSA w Krakowie wydany w sprawie mojej skargi na bezczynność Dyrektora ZS w Szerzynach Wacława S. o sygn. akt: II SAB/Kr 97/16, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/E355774D35 ,
w którym Sąd wskazuje, że:


“ … dyrektor szkoły publicznej jest organem władzy publicznej obowiązanym do udzielania informacji publicznych, bowiem przysługuje mu władztwo zakładowe stanowiące część władztwa państwowego wynikającego z ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Dyrektor szkoły jest uprawniony do działania w formie władczej w stosunku do uczniów, realizuje zadania związane z realizacją prawa obywatela do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, dysponuje także majątkiem publicznym (por. wyrok NSA z 25 kwietnia 2012 r. sygn. akt I OSK 248/11, wyrok NSA z 9 października 2012 r. sygn. akt I OSK 1755/12; wyrok WSA w Poznaniu z 5 września 2014 r. w sprawie o sygn. akt II SAB/Po 57/14).


Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną. Określenie to doprecyzowuje art. 6 ust. 1, który wymienia rodzaje spraw, jakich mogą dotyczyć informacje o charakterze informacji publicznych, czyniąc to w sposób otwarty, czemu służy zwrot "w szczególności". Doktryna oraz orzecznictwo sądowe, w oparciu o ogólną formułę ustawy, a także konstytucyjną konstrukcję prawa przyjmuje szerokie rozumienie pojęcia "informacja publiczna". Przez informację publiczną należy zatem rozumieć każdą wiadomość wytworzoną lub odnoszącą się do władz publicznych, a także do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Informację publiczną stanowią zatem dokumenty bezpośrednio wytworzone przez organ oraz niepochodzące wprost od organu, wykorzystywane przy realizacji przewidzianych prawem zadań (por. wyrok NSA z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I OSK 2904/12; wyrok WSA w Łodzi z 5 lutego 2016, sygn. akt II SAB/Łd 208/15).
W okolicznościach rozpoznawanej sprawy należy zatem uznać, że umowy o pracę zawarte przez Dyrektora Zespołu Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum w S. kierowcą autobusu szkolnego M. M., a także faktury obrazujące koszty utrzymania autobusu szkolnego w 2015 r. stanowią informację publiczną w rozumieniu ww. przepisów u.d.i.p. Umowy te wskazują bowiem sposób funkcjonowania organu tj. Dyrektora zespołu szkół w S., wskazują także jak zagospodarowane środki publiczne, którymi dysponuje Dyrektor. Podnoszoną przez organ argumentację dotyczącą obowiązujących przepisów służących ochronie danych osobowych, czy prywatności kierowcy autobusu szkolnego należy uznać za chybioną. Wbrew odmiennemu stanowisku organu żądane przez skarżącego dokumenty podlegają udostępnieniu w oparciu o przepisy powołanej ustawy o dostępie do informacji publicznej, jako że dotyczą funkcjonowania szkoły, a nadto związane są z wydatkowaniem środków finansowych o charakterze publicznym. Nie ma przy tym znaczenia, że dotyczą one stosunku pracy i wiążą się danymi osobowymi kierowcy autobusu szkolnego.”


Na zakończenie kolegium stwierdza:
Powyższe poglądy Sądu znajdują zastosowanie również w niniejszej sprawie. W sposób czytelny Sąd wywiódł, że nie ma podstaw do umowy (powinno być “odmowy”) udostępnienia umowy o pracę zawartej przez Dyrektora ZS z pracownikiem szkoły.


Decyzja niniejsza jest ostateczna.


Strony mogą wnieść skargę do WSA w Krakowie w terminie 30 dni od daty jej otrzymania.


Dyrektor ZS w Czermnej ma do wyboru:

  • udostępnić umowę/umowy którą/które zawarła z Michałem M., lub
  • złożyć Skargę do WSA w Krakowie na decyzję SKO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz