piątek, 22 września 2017

Czego Jaś się nie nauczy - tego Jan nie będzie umiał.

Odpowiedź na pismo Wójta o uzupełnienie Wniosku.


W poniedziałek, 18 września 2017 r. a więc w pięć dni od złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym  otrzymałem od Wójta pismo ASO.7340.4.2017, wzywające mnie do uzupełnienia Wniosku w terminie 7 dni.


Zwykle, Wójt odpowiedzi na pisma mieszkańców udziela po miesiącu, tym razem nabrał niespotykanego przyspieszenia. Widocznie spieszy mu się z wydaniem Decyzji.


Wójt w piśmie zażądał:
  1. Przedłożenia oryginału pełnomocnictwa lub jego odpisu, którego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza.
  2. Wskazania celów statutowych Stowarzyszenia, w jakie wpisuje się prowadzone postępowanie o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
  3. Wskazanie interesu społecznego jaki przemawia za udziałem Stowarzyszenia RKW - Ruch Kontroli - Ruch Kontroli Władzy w postępowaniu, pomijając w drugim członie nazwy Stowarzyszenia słowo “Wyborów”. Dobrze, że nie pominął "Kontroli Władzy".


Występując o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym dołączyłem wydruk wystawionego dla mnie Upoważnienia z Internetowej strony Tarnowskiego Oddziału Stowarzyszenia RKW, https://plus.google.com/u/0/b/116505914299999135669/collection/EBf-1
gdyż “oryginał” Upoważnienia został przekazany “inteligentnemu inaczej”, który wówczas, w styczniu 2016 r. tego żądał. A jak nietrudno się domyślić “oryginał”, pismo na ogół "z czerwoną pieczątką", jest tylko jeden. A co jeśli pieczątka będzie koloru czarnego? Pieczątka Prezesa Stowarzyszenia RKW nie jest czerwona, jest czarna.


Od Prezesa Stowarzyszenia RKW - dr Jerzego Targalskiego otrzymałem wówczas Upoważnienie do “reprezentowania Oddziału Stowarzyszenia RKW-RKW Tarnów Powiat (ziemski) wobec władz lokalnych, zwłaszcza w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej i wszystkich spraw z tym związanych”, gdyż tego żądał “inaczej inteligentny”.

Numer dowodu był zaczerniony, gdyż to dane osobowe a strona publiczna.

Wystąpiłem więc do Prezesa o nowe Upoważnienie, rozszerzone o udział w postępowaniach administracyjnych, żeby Wójt nie miał żadnych wątpliwości.

W poszerzonym  Upoważnieniu Prezes dodał: "... do reprezentowania RKW wobec władz lokalnych, administracyjnych i sądowniczych... oraz w postępowaniach administracyjnych wszczętych przez wszystkich wójtów i burmistrzów gmin i miast powiatu tarnowskiego i wszystkich sprawach z tym związanych."


Do w/w Wniosku dołączyłem Statut Stowarzyszenia RKW, także opublikowany w Internecie
ale Wójt lub jego pełnomocnik widocznie “nie potrafi czytać ze zrozumieniem” gdyż pyta o cele statutowe Stowarzyszenia “... w jakie wpisuje się prowadzone postępowanie …” zawężając je do postępowania “o cofnięcie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.


No, i na koniec żądanie “Wskazania interesu społecznego”.

Widocznie wójt niczego się nie nauczył, przegrywając razem z SKO, sprawy dotyczące swojej Decyzji związanej z dostępem do informacji publicznej. Wówczas także, uparcie "jak osioł" żądał wykazania “interesu społecznego”.

No, to wskazałem mu ten “interes” a przy okazji przypomniałem  końcowy fragment Uzasadnienia jednego z wyroków w sprawie, którą przegrał z kretesem. Chodziło o "ograniczenie godzin handlu w niedziele", skierowane przede wszystkim przeciwko Strugale.


Poniżej treść pisma jakie przesłałem w odpowiedzi:

"Dotyczy: Wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym wszczętym w dniu 1 września 2017 r.

Odpowiedź na pismo Wójta, ASO.7340.4.2017
z dnia 15 września 2017 r. wzywającym mnie o uzupełnienie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym.

Ad 1. Przedłożenie oryginału pełnomocnictwa.
W załączeniu przedkładam oryginał poszerzonego Upoważnienia z dnia 13 września 2017 r. do reprezentowania  Oddziały Stowarzyszenia RKW - RKW Tarnów Powiat (ziemski) wobec władz lokalnych, administracyjnych i sądowniczych.

Ad 2. Wskazanie celów statutowych Stowarzyszenia.
Jednym z głównych celów statutowych Stowarzyszenia RKW jest kontrola władzy w tym władzy samorządowej. Wójt wszczynający i prowadzący postępowanie to organ wykonawczy tej władzy.

Narzędziem kontroli władzy, narzędziem przy pomocy którego kontrolujemy, kolokwialnie mówiąc  “patrzymy władzy na ręce”, poza np. dostępem do informacji publicznej, jest m.in. udział w postępowaniach administracyjnych. Wszelkiego rodzaju postępowań administracyjnych prowadzonych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, na prośbę osób fizycznych, które są stronami postępowania, a wiedzy o procedurach nie mają.

Wójt po swojej stronie ma doradców prawnych opłacanych z publicznej kasy a za zwykłym Kowalskim, często kiepsko wykształconym, nie stoi nikt. Uczestnictwo przedstawiciela RKW to, do pewnego stopnia, wyrównanie szans.

O uczestnictwo poprosiła mnie Małgorzata Strugała. W tym przypadku sprawa i decyzja dotyczy ewentualnego cofnięcia zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Występując o udział w postępowaniu, nie interesuje mnie przedmiot sprawy czyli “cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych” jak usiłuje mi Pan wmówić. Wystąpiłbym, na prośbę każdego mieszkańca, każdej gminy o udział w każdym postępowaniu wszczętym przez każdego wójta czy burmistrza na terenie powiatu tarnowskiego.

Tym razem, przedmiotem mojego zainteresowania to kontrola procedury postępowania administracyjnego prowadzonego przez Wójta Gminy Szerzyny.  

Ad 3. Wskazanie interesu społecznego jaki przemawia za udziałem Stowarzyszenia RKW w postępowaniu.
Stowarzyszenie RKW-Ruch Kontroli Wyborów-Ruch Kontroli Władzy, jak sama nazwa wskazuje, kontroluje przebieg wyborów i poczynania władzy po wyborach poprzez kontrolę procedur pod względem zgodności z obowiązującym prawem.  

RKW działa w interesie społecznym sensu largo. Nasze działania to działania społeczne w interesie publicznym, zarówno jeśli idzie o kontrolę wszelkiego rodzaju wyborów, jak i o kontrolę władzy każdego rodzaju i stopnia.

Działamy pro publico bono. Chodzi nam przede wszystkim o to, żeby organa władzy, w tym przypadku władzy samorządowej szczebla gminnego,  postępowały zgodnie z prawem, wyrażonym w art. 7 Konstytucji RP, z czym Pan, obecnie pełniący funkcję Wójta, a w poprzedniej kadencji funkcję Przewodniczącego Rady Gminy najwyraźniej sobie nie radzi.

Świadczy o tym dobitnie końcowy fragment Uzasadnienia WSA w Krakowie, w sprawie Uchwały Rady Gminy w przedmiocie określenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie Gminy Szerzyny. Sygn. akt: III SA/Kr 1215/11.

Wyżej wymienioną skandaliczną Uchwałę podjęła Rada Gminy pod Pańskim przewodnictwem.

Świadczą o tym także dwa przegrane przez Pana, Wójta gminy Szerzyny oraz SKO w Tarnowie, które utrzymało w mocy Pańskie decyzje, procesy przed WSA w Krakowie, związane z prawem dostępu do informacji publicznej, którego mi Pan odmawiał.

Dla przypomnienia zacytuję Panu końcowy fragment Uzasadnienia wyroku WSA w Krakowie, wyroku który został utrzymany w mocy przez NSA w Warszawie (podkreślenia moje):

Niezależnie od powyżej wskazanych naruszeń prawa materialnego, zastrzeżenia co do zgodności z prawem budzi również procedura podejmowania zaskarżonej uchwały.

Projekt zaskarżonej uchwały nie zawierał uzasadnienia, pomimo wyraźnego statutowego wymogu (§52 ust. 3 Statutu Gminy Szerzyny, uchwała Rady Gminy w Szerzynach z dnia 18 czerwca 2003 r., Małop. 2003, Nr 273, poz. 3121 z późn. zm.).

Projekt nie został też zaopiniowany przez radcę prawnego, wbrew obowiązkowi wynikającemu z §52 ust. 4 Statutu Gminy Szerzyny, ani przez żadną z komisji Rady Gminy Szerzyny.

Sama sesja, na której podjęto zaskarżoną, nie została zwołana z sposób prawidłowy, zgodny z wymogami przewidzianymi w § 23 ust. 4 Statutu, organ nie przedłożył bowiem prawidłowych dowodów zawiadomienia radnych o terminie, miejscu i porządku obrad sesji, a "skuteczność" zawiadomienia budzi wątpliwości wobec nieobecności na sesji jednej z radnych (B. M., k. 25).

Projekt został zgłoszony dopiero bezpośrednio na sesji, bez umożliwienia radnym z odpowiednim wyprzedzeniem zaznajomienia się z nim, przeanalizowania jego zasadności oraz bez szerszego uzasadnienia. W każdym razie tego uzasadnienia, o ile w ogóle istniało, nie odzwierciedlono w protokole sesji.

Mając na uwadze podniesione powyżej argumenty uznać należy, że zaskarżona uchwała, wychodząc poza granice upoważnienia ustawowego z art. XII § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz. U. z 1990r. nr 24, poz. 142 z późn. zm.), rażąco narusza art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a także zasady praworządności i legalności wynikające z art. 7 Konstytucji RP, wedle których organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, co oznacza, że mogą czynić tylko to, na co prawo wyraźnie im zezwala lub co wyraźnie nakazuje.

Nie jestem prawnikiem z wykształcenia ale jak się okazuję mam lepsze wyczucie co jest, a co nie jest zgodne z prawem niż prawnicy, których Pan zatrudnia. Gminni doradcy “na Pańskim garnuszku” albo nie znają przepisów obowiązującego prawa albo co gorsze, znając przepisy “przymykają oczy” na Pańskie niezgodne z prawem poczynania.

W związku z powyższym sądzę, że interes wszystkich stron, w tym i Wójta Gminy Szerzyny, będzie lepiej reprezentowany i chroniony, gdy we wszczętym  przez Wójta Gminy Szerzyny postępowaniu administracyjnym, wystąpi w roli uczestnika na prawach strony, przedstawiciel Stowarzyszenie RKW, w mojej skromnej osobie.

/Lech Michalski/

Załącznik:
Oryginał Upoważnienia, o którym mowa w Ad. 1"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz